Er wordt op mijn deur gebonsd we zien een schip is de boodschap. Dat is uniek, we zitten immers niet echt in een gebruikelijk scheepvaart route je kunt overal weel een schip treffen maar het blijft zeldzaam. Vol alle dek lichten aan (geen zichtbare navigatie verlichting) weinig snelheid en pas laat op de AIS zichtbaar, het blijk de Koryomaru no15 een Japans schip (een van vele) die onvermoeibaar de oceaan aan het leeg vissen is en nu dus op de pilot wales jaagt die hier veel voorkomen. Maar alles in de naam van wetenschap en onderzoek. Ja, ja ze roven de zee leeg. Onderzoek is het Japanse woord voor consumptie. Gelukkig weet de zee daar wel raad mee "De zee geeft, de zee neemt:" Misschien was die golf in 2010 toch niet hoog genoeg "Pay back time" zeg maar. Na enige tijd gaat alles uit, AIS en (navigatie)lichten. Als een dief in de nacht verdwijnt ze, ons verbijsterd achterlatend..
De dag breekt aan, regelmaat werkt. 2 sneetjes brood van het zelf gemaakte broodje en kop koffie. Zo kan die weer even. De molen ratelt, beet!! ….We hollen naar het achterdek, mis ,weg! .Er zwemt nu iets rond met een roze gay squit in zijn bek. Mag leien dat die Japanner bij het binnen halen zich bezeert aan de haak, en zijn vinger goed gaat zweren. Later vangen we toch nog een zeer kleine25 cm May may uit de lege zee. Ik snij hem in twee stukjes en trek er bouillon van, het afgevallen vlees gaat in en kommetje. Menu voor vanavond: spaghetti in vis bouillon gekookt met een saus van ui en veel knoflook met een vaag vleugje van visvlees. De wind neemt af naar en 15 kopen,dus neemt ook snelheid af. We besluiten om de genaker te zetten op de hoofdmast, dat gaat prima de zeilvoering is nu genua op de boom aan loef genaker aan lij grootzeil ook aan lij. Voor de niet zeilers, dat is veel zeil, 248vierkante meter oppervlakte aan zeildoek. Snelheid winst slechts een halve zeemijl per uur. Dat is 12 zeemijl in een etmaal alle beetjes helpen en we zijn leuk bezig.
Na twee uur, Genaker er weer af. Nu maar eens een (wat kleinere )genaker op de bazaan erbij zetten. Dit roept herinneringen op van mijn andere vak ballonvaren. Het lijkt op het moeizaam opzetten van een ballon bij 20kn grondwind. Het ding zwiept van link naar recht aan de mast. Na wat prutsen is het gevaarte onder controle en trekt rustig de boot voort met 1kn snelheid winst. Het schemert en bij het vallen van de duisternis, eten we de visvleug spaghetti.
Wat nu? Druppels het regent licht en wind is wat vlagerig. Een Squal!! Een korte felle bui met wat meer wind, alle hens aan dek!!! De genaker is rond gegaan en klappert nu in de knoop aan de mast, wat een lawaai. Ook nu dringt de overeenkomst met ballonvaren op! Dit is landen in een bui met 25 knopen wind op een zeiknat gras land, waardoor je geen rem mogelijkheid hebt.Rustig blijven. De genaker zit inmiddels om de radar antennen heen rn wil niet naar beneden komen, rustig, rustig, even oploeven.en de zaak achter de beschutting van het grootzeil zien te krijgen. 1-2-3 los men trek met man en macht de zaak aan dek. en frommelen het ding in de kajuit. Lopen baan voor baan langs en zien wat gaten in het doek en noteren de positie ervan. Dan volgt de laatste overeenkomst met ballonvaren. Het ding moet weer in de zak. Nu nog de bestellijst voor reparatie doek en kleur maken en dan kunnen we naar onze kooi he, he! Slapen!
No comments:
Post a Comment